کد مطلب:314794 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:180

مسجد حضرت ابوالفضل در اسفنجان
این مسجد در دهستان اسفنجان واقع در چهار كیلومتری شهرستان اسكو از توابع تبریز قرار دارد. از بنای نخستین آن اطلاع درستی در دست نیست لیكن در سال 1349 شمسی به همت اهالی محترم محل، پس از توسعه در زمینی به مساحت 5/ 337 متر مربع با سبك جدید ساخته شده است.

این بنای باشكوه، دارای دو مناره بسیار زیبا است. كف مسجد - با توجه به این كه در سمت جنوب جاده اسكو به طرف دهكده توریستی كندوان قرار گرفته - از سطح جاده تقریبا دو متر مرتفع است. در ناحیه ضلع جنوبی مسجد محرابی زیبا وجود دارد كه در بالای سر آن جمله «مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام» نقش بسته است. علاوه بر اینها در ناحیه شمال مسجد یك طبقه فوقانی در حدود 90 متر مربع ساخته شده كه ویژه بانوان است.

اموال منقول مسجد:

بیست و پنج تخته فرش دستباف؛ پنجاه تخته پتو كه همه ساله سی تخته به عنوان نذری از سوی شیفتگان حضرت ابوالفضل (علیه السلام) به مسجد مذكور اهدا می گردد ولی به دلیل عدم نیاز مسجد آن را فروخته و در سایر لوازم ضروری



[ صفحه 301]



آن مكان پاك هزینه می كنند.

این مسجد با عظمت و معنویت، میعادگاه عاشقان سرداران كربلا و سقای تشنه لبان دشت نینوا، حضرت عباس (علیه السلام) است. مردم حاجتمند و گرفتار از قدیم الأیام آن مكان مقدس را برای خود پناهگاه معنوی قرار داده و آن را بهترین جایگاه برای عرض حاجت به پیشگاه علمدار كربلا (علیه السلام) می دانند. بنابراین مسجد مزبور نزد مردم منطقه به ویژه اهالی محترم اسفنجان، احترام خاصی داشته و از ارزش والایی برخوردار می باشد به گونه ای كه مردم این سامان باور دارند، مسجد مذكور چون به سرلشكر امام حسین منسوب است دعا و عرض حاجت در آن رد نمی شود. چنان كه بروز كرامات فراوان از این مكان شریف، بر این مدعا دلالت دارد.